måndag 28 januari 2008

Det kom ett brev...

...från Bayliner.
De gratulerade mig till mitt Excellenta köp och det stod hur Happy och Satisfied jag skulle vara för att jag valt att köpa just deras Perfect märke.

Det kom kanske lite sent och i ett läge som kanske gör att deras brev är mer skrattretande än någonsin...

Nåväl...
för er som inte kan historien bakom fjolårets katastrof kan jag inviga er nu.

Båten köptes i mars 2007, en 21-fots daycruiser, splirrans ny.

Vid första turen dog båten tre ggr.
Visade sig vara en felaktig montering av batteriet som gjorde att det blev nåt fel när det var lite vågor. Man kanske skulle kunna tänka sig att en båt skulle tåla ett par decimeters sjö... Här borde jag reagerat direkt, men det gjorde jag inte utan felet fixade jag själv och hade säkert tre till fyra veckor utan problem i följd.

Spruckna säten
Sätena klarar visst inte riktigt att man sitter på dem

Läckage
Monterad givare för ekolod i akterspegel ej tätad korrekt med följd att båten drog in vatten i rätt stora mängder, åtgärdat av försäljaren efter ett par gångers inlämning.

Ekolod fungerar ej
Inte nog med att monteringen innebar att vatten läckte in, den funkade inte heller. Vid inlämning påstår de att jag kört båten på en sten som förorsakat problemet. Det hade jag inte gjort och när jag bad dem visa mig skadorna så visar det sig att det möjligtvis kan ha skett om jag dragit på så att båten gjort ett hopp med nosen rakt upp i luften i en nästan färdig loop och sedan tvärt roterat tillbaka rakt ner på en sten som bara ruckade på just ekolodet i den riktningen men inte berörde någon som helst annan yta. Kan säga att med den placeringen intill drevet så är det inte ekolodet som hade skadats vid någon form av kollision utan allt annat utom just den. Och det där med loopen tror jag inte funkar i praktiken, bara i teorin...

Läckage 2
Längs hela avbärarlisten, i skarven mellan övre och undre del av båten är det inte tätat tillfredsställande, innebär att varje gång det regnar så läcker båten in massor med vatten. inte bara så det landar i kölsvinet utan även inne i förpiken vilket resulterar i massa följdfel som att dynor och annat blivit missfärgade och luktar schveeene...

Läckage 3
Vattenhon läcker vatten in i förpiken när man spolar i den. Numera åtgärdad, av säljaren.

Läckage 4
tackluckan på fördäck läcker in vatten i förpiken. Numera åtgärdad, av säljaren.

Läckage 5
Listen vid framruta läcker, vid ihärdigt regn blir det lite vått om fötterna vid förarsätet. Åtgärdad av säljaren.

Snacka om Excellent, Happy, Satisfied & Perfect
Superlative Conspiracy skulle jag nog hellre säga...

I skrivande stund är båten fortfarande under reparation och jag skulle nog bli mer förvånad om den verkligen var fungerande till den kommande säsongen än tvärt om.... men konstigt nog så längtar jag ändå till båtsäsongen. För hur det nu än är så är de soliga dagarna på båten inget jag skulle byta bort för allt guld i världen, kanske bara byta upp mig till en annan farkost...

1 kommentar:

Helena sa...

Haha...ja, men jag älskar båten.den skulle bara behöva skärpa till sig och inte läcka så mycket, men det skulle ju season fixa ;)